Kontakt

Biljana Trifunovic

IFA-INTERNATIONAL FINANCIAL AGENCY d.o.o.

Beograd, ul. Ðorda Nešica br. 2

Tel. 011/208-54-10; 208-54-11;

 E-Mail: biljana@ifa.co.rs

E-Mail: biljana.ifa@gmail.com

www.ifa.co.rs

 

 

 

 


119 komentara

  1. Vera
    Nov 09, 2011 @ 21:03:01

    Poštovana g-do Trifunovic,

    obracam Vam se sa molbom da u nekom od svojih sledecih postova obradite teme vezane za:
    1. popunjavanje Kontrolnika uvoza/izvoza roba i usluga, posebano me interesuje deo vezan za pravdanje razlika u vrednosti (kakva je to odluka nadležnog organa, kada se ona donosi, ko je donosi, za koje situacije i iznose i sl.),
    2. obaveštavanje nadležnih državnih institucija o svakom uvoznom/izvoznom poslu tj. svakom placanju, odnosno naplati iz inostranstva (kada se obaveštava Devizni inspektorat (Ministarstvo finansija), rokovi za podnošenje dokumentacije…).

    Završila sam ekonomski fakultet i od skoro radim na poslovima uvoza i izvoza, pošto nemam nikakvog prakticnog iskustva na ovim poslovima, svaka informacija i Vaš savet bi mi dobrodošao.

    Unapred zahvalna,
    Vera Peric

  2. Maja
    Nov 09, 2011 @ 22:25:19

    Postovana Biljana,zanima me kako se radi kompenzacija sa ino/partnerom.Nacin,potrebna dokumentacija i sl
    pozdrav Maja Enis

    • Marija
      Feb 13, 2012 @ 16:18:08

      Moje skromno misljenje o ovoj temi: kompenzacija sa ino partnerom je jako komplikovana u praksi, i gde god je moguce zaobilazi se…

  3. Marija
    Feb 13, 2012 @ 16:14:14

    Postovana Biljana,

    da li je moguce da jedno lice koje je osnivac jednoclanog drustva i njegov direktor, osnuje jos jedno jednoclano DOO privdedno drustvo sa istom delatnoscu, u kome ce takodje biti direktor?
    Svojevremeno je APR bez problema registrovao ovakva drustva , bez obzira na konfilktnost interesa i ostala zakonska ogranicenja. Da li smatrate da je i nakon stupanja na snagu novog Zakona o privrednim drustvima moguce registrovati jedno fizicko lice nekoliko puta kao osnivaca i direktora u jednoclanim doo privrednim drustvima sa istom sifrom delatnosti?

    S postovanjem,
    Marija

    • biljanatrifunovic
      Feb 23, 2012 @ 20:56:00

      Poštovana Marija, ni najnoviji Zakon o privrednim društvima ne tretira problematiku koliko jednoclanih privrednih društava može da osnuje jedno lice. Taj problem je bio i u prethodnom zakonu, jedino je Zakon iz 1995 bio precizan gde je bilo naglašeno da jeno lice može da bude osnivac samo jednog jednoclanog društva i neograniceno je bilo u koliko preduzeca sa više osnivaca biti osnivac. Ova tema se ni u postojecem zakonu ne pominje, a po prirodi stvari, sve što nije zabranjeno je dozvoljeno. Tako da je moj odgovor na vaše pitanje MOŽE. Sve najbolje vam želim

      • Marija
        Feb 27, 2012 @ 19:57:34

        Hvala Vam Biljana na profesionalnosti.
        Potpuno bih se slozila sa Vama, sto se tice zakona iz 1995.godine. Pomogli ste mi da razresim svoju dilemu, kada su u pitanju Zakon o Privrednim drustvima iz 2004, kao i njegov sledbenik, najnoviji zakon, koji je stupio na snagu 1. februara ove godine (2012.)
        Sve pohvale za nacin rada, brigu o klijentima, razumevanje materije kojom se bavite, interdisciplinarnost. ..

        Zelim Vam puno zdravlja, srece i uspeha.

        Marija

  4. Nikola
    Apr 09, 2012 @ 10:46:50

    Poštovana Biljana,

    imam jedno pitanje na koje odgovor nisam pronašao nigde na netu: šta sa rashodovanom opremom zatvorenog DOO? DOO je bio u stecaju i na kraju zatvoren (na sajtu APR-a je i okacena odluka Privrednog suda o zatvaranju pre 6 meseci).

    Da li preostala oprema (ništa veliko ni bitno, ali ipak postoji par kompjutera, štampac, 3 kanc stola) može da se “baci” ili mora da se cuva? Da napomenem da kompjuteri nisu u ispravnom stanju, kao ni štampac.

    Bio bih vam mnogo zahvalan na odgovoru

    • biljanatrifunovic
      Apr 10, 2012 @ 07:51:31

      Poštovani Nikola, to što ste vi videli na sajtu APR da je firma likvidirana – ugašena, ukoliko niste dobili zvanicno rešenje, to ne znaci nošta. Nakon rešenja od APR sledi vam kontakt sa Upravom Prihoda, da tu ugasite firmu, kao i da ugasite poslovni tekuci racun, da zakljucite svoju radnu knjižicu i dosta posla ima oko gašenja firme, mnogo više nego kada je otvarate. Takode obavestiti lokalnu samoupravu da bi vas oslobodili placanja takse za gradsko gradevinsko zemljište i firmarinu, /ukoliko ste to ranije placali/. Kada to sve završite, onda je firma ugašena. Što se tice stolova i stolica, to je likvidacioni ostatak koji ostaje vlasniku firme.

  5. Ivana
    May 14, 2012 @ 16:08:21

    Postovana Biljana,

    Molim Vas za pomoc vezano za rubriku pravdanje razlika, odnosno kako se upisuju podaci u ovu rubriku i da li je potrebno i kako izvestavati Devizni inspektorat ili Narodnu banku?

    Konkretno me interesuje sledeci slucaj: Robu od inodobavljaca platili smo avansno u celosti prema profakturi. Medjutim, inodobavljac nam je poslao manju kolicinu, kao i uredan racun uz ovu robu, tako da smo sada u pretplati. Interesuje da li je potrebno i kako upisati ovu pretplatu u knjigu kontrolnika, odnosno da li je potrebno dostaviti neku dokumentaciju Deviznom inspektoratu ili NBS. Takodje, da li je moguce koristiti ovu pretplatu za neki novi uvoz od istog inodobavljaca, ali pod drugim kontrolnikom uvoza, i opet da li je potrebno unositi neke podatke u rubriku Pravdanje razlika, odnosno da li je potrebno dostaviti neku dokumentaciju Deviznom inspektoratu ili NBS?

    Unapred Vam se zahvaljujem!

    S postovanjem,

    Ivana Petrovic

    • biljanatrifunovic
      May 14, 2012 @ 21:25:53

      Postovana Ivana, vas slucaj ima vise resenja.
      1. Ako je razlika izmedju placene i isporucene robe mala, i ukoliko se to vama isplati vi mozete da uradite otpis potrazivanja, tako sto ce nadlezni organ u firmi da donese Odluku o otpisu potrazivanja, i da tu razliku knjizite na troskove poslovanja, sto vam se ne isplati ako je cifra veca.
      2. Za vise uplacena avansna sredstva mozete da uvezete novu kolicinu robe, i to po istom kontrolniku, da ne bi imali problema sa ispravkom broj kontrolnika kod Deviynog inspektorata, jer prilikom avansnog placanja vi ste dali broj kontrolnika, i on je evidentiran automatski kod DI i NBS, vi ste sa ino partnerom napravili ugovor ili imate porudzbenicu na odredjenu kolicinu robe, poslao vam je manje, sada u sledecoj isporuci salje vam ostatak robe po istom ugovoru i kontrolniku, i tako zatvarate predmet, i ukoliko naknadna isporuka bude vece vrednosti od avansnog placanja samo doplatite razliku, i opet kraj predmeta.
      Bitno je da proverite datume, jer ukoliko je proslo vise od godinu dana od kada ste uplatili avans, za postojecu razliku trebali bi da prijavite kreditni odnos potrazivanje za placenu a ne isporucenu robu.
      Opet sve zavisi kako se resite da zatvorite predmet, ali drugi predlog vam je najbolji. Pozdrav, i sve najbolje!

  6. Ivana
    May 15, 2012 @ 08:05:43

    Postovana Biljana,

    Hvala Vam na brzom i iscrpnom odgovoru.

    Slazem se da je drugo resenje najbolje, ali postoji problem jer je otvoren novi kontrolnik za robu koja je stigla naknadno. Placanje je izvrseno prema inodobavljacu tako sto smo racunali pretplatu iz prve isporuke i doplatili razliku. Da li smo napravili gresku i ako jesmo, kako je mozemo ispraviti? Odnosno da li postoji nacin da se putem pravdanja razlika ispravi greska?

    Unapred Vam se zahvaljujem.

    S postovanjem,
    Ivana Petrovic

    • biljanatrifunovic
      May 21, 2012 @ 04:27:23

      Postovana Ivana, ja sam ovih dana bila jako zauzeta, ali kako se razvila diskusija na blogu gospodja Jadranka vam je dala vec odgovor. Ona je predlozila, sto je sasvim ok da vidite sa poslovnom bankom i sa svojim spediterom da kontrolnik koji ste posle otvorili prakticno stornirate i da ceo posao prebacite na prethodni kontrolnik koji vam je ostao ne zatvoren za razliku. To je sasvim regularan postupak, jeste da malo kosta ali se isplati. Jer ako ste racunali pretplatu iz prve isporuke i doplatili razliku, vi onda imate neslaganje i u drugom kontrolniku, platili ste manje nego sto ste uvezli. Zato je najbolje da kod poslovne banke izmenite u nalogu za placanje broj kontrolnika, a sa spediterom da u JCI takodje izmenite broj kontrolnika. Bicemo u kontaktu, pozdrav

  7. izolda
    May 16, 2012 @ 14:15:41

    Postovana Biljana,
    obracam se vama sa jednim pitanjem ,da li mogu priljaviti nenaplacenog duga od ino partnera kao kreditni posao kod nbs , proteklo vise od godinu dana od dana izvoza.
    tj.izvoz robe je izvrsen u novembru 2010g.

    • biljanatrifunovic
      May 21, 2012 @ 04:04:29

      Postovana Izolda, Prijavte odma kreditni posao na obrascu P1 i ako ste to trebali da uradite prvi put 10. januara 2012. godine. Ali kako je Uredba donet pred Novu godinu, prosla je dosta neopazeno. Popunite sad nemojte cekati 10. jul, nego neka vam sada u maju bude prvi izvestaj i navedite da je za I /prvi/ kvartal. registrovace vam kreditni posao, i nastavite da prijavljujete sve dok ne naplatite potrazivanje od vaseg ino kupca. To uradite elektronskom postom jer drugacije ne moze, dobicete obavestenje o registraciji na isti nacin, a ujedno to moze da vam bude jedan od argumenata i dokumenata kojim ce te opominjati svog kuca da vam sto pre plati. Pozdrav

      • izolda
        May 21, 2012 @ 13:39:51

        Postovana Biljana,
        hvala vam da brz odgovor,tako cu i uraditi.Ali sto se tice naplate da li mozemo prebijati iznos sto je prijavljena kao kreditni posao-odnosno kompenzacija sa ino partnerom?

        • biljanatrifunovic
          May 22, 2012 @ 11:31:18

          Poštovana Izolda, u pravu ste. Prvi korak je da registrujete kreditni odnos, nakod dobijanja potvrde od Narodne banke da je prihvatila registraciju kreditnog odnosa, onda u drugom koraku možete da uradite komenzaciju.
          Poštovana Izolda, ukoliko sam vam pomogla da razjasnite situaciju, i vi ste odgovorima zadovoljni, onda preporucite ovaj blog dalje svojim prijateljima, kolegama i ostalim osobama koji su u poslu, Hvala

  8. jadranka
    May 17, 2012 @ 13:45:21

    Postovana Biljana,
    Ukoliko ste otvorili novi kontrolnik za istog dobavljaca, a jos niste uvezli robu, nije problem da kod vase poslovne banke izvrsite promenu broja kontrolnika. To cak mozete uraditi i sa brojem kontrolnika na JCI-u, ukoliko ste uvezli robu.( ovo ce uraditi spediter). Naravno i banka i spediter ce vam za ove aktivnosti naplatiti, ali neku simbolicnu sumu.
    Ukoliko se radi o stalnom dobavljacu, mozete kod sledeceg uvoza ponovo iskoristiti i broj kontrolnika kod koga postoji pretplata.
    Pozdrav

    Jadranka

  9. jadranka
    May 22, 2012 @ 12:36:00

    Postovanje Biljana,

    Nedavno sam otkrila vas site i zaista mi se veoma dopada. Vec sam ucestvovala sa komentarom, savetom za Ivanu.
    Kako sam i ja zaduzena za uvoz , izvoz u svojoj firmi, a zivim u Novom Sadu, moje pitanje je kada cete imati ponovo neki seminar ( teme iz spoljne trgovine) . Rado bih ga posetila!
    Pozdrav

    Jadranka

    • biljanatrifunovic
      May 22, 2012 @ 12:42:55

      Poštovana Jadranka, secam se vašeg kometara, i preporucila sam Ivani ako nije videla da ga primeni. Što se tice novog treninga u Novom Sadu on je vec zakazan za 13.06.2012. i vec ih je 9 na spisku prijavljeno, odnosno oni za koje nije bilo prostora 16.05. Baš sam srecna što je jako veliko interesovanje, dodouše tema je vrlo aktuelna. Bilo bi mi veliko zadovoljstvo da se vidimo, radno podružimo i upoznamo u vašem divnom Novom Sadu. Ako ste se rešili javite se gospodi Jeleni Stankov, 021-480-20-85 u Privrednoj komori NS ona ce vam dati predracun i registrovace vaš dolazak. Sve najbolje do skorog videnja, Biljana

  10. Ivana
    May 25, 2012 @ 10:57:06

    Postovana Biljana,

    Hvala Vam na iscrpnom odgovoru i izvinjavam Vam se na kasnom odgovoru. Takodje zahvaljujem se i Jadranki na pomoci, pomogli ste mi da resim problem.

    Elem, htedoh sa svima vam da podelim iskustvo vezano za problem o kojem smo pisali. S obzirom da je ceo problem iz prossle godine, javili su se dodatni problemi. Banka nije htela da izvrsi izmenu naloga 70, s obzirom da je od prosle godine. Ali i za to postoji resenje! :o ) Kontaktirala sam NBS, i oni su me uputili na sledeci link:
    http://www.nbs.rs/internet/cirilica/20/index_bop.html
    na podlink Pitanja, odgovori i instrukcije, tacnije na pitanje br. 7 i odgovor. Sve u svemu, banka moze interno da izmeni nalog (u mom slucaju broj kontrolnika) i overi pecatom.
    Kada se prikupi sva dokumentacija, izmenjen JCI (iako su mi u Deviznom inspektoratu rekli da je izmene moguce raditi samo do 6 meseci, spediter me je ubedio da je to moguce uraditi i kasnije), izmenjen nalog 70 i pismeno objasnjenje zbog izmene, dostavlja se Deviznom inspektoratu.

    Krenula sam sa procedurom i nadam se uspesnom resenju!
    Jos jednom, hvala Vam na pomoci, ovaj blog je sjajno osmisljen i daje konkretna resenja!

    Puno pozdrava,
    Ivana

    P.S. Htela bih da koristim Vasa resenja za nove kontrolnike, medjutim za kontrolnik izvoza postavili ste link za kontrolnik uvoza. Molim Vas da to promenite, jer Vasi kontrolnici daju potpunu preglednost i jednostavnost kod unosa.

  11. Irena Tot-Segedi
    Jun 05, 2012 @ 07:51:05

    Poštovana Biljana,
    sve-sve pohvale za blog.
    Imam jedno pitanje, otvorila sam novi broj kontrolnika za uvoz usluge tj. prevoz robe. Fakture su pratile robu za koju sam otvorila drugi broj kontrolnika. JCI postoji samo za robu i na njoj stoji broj kontrolnika za robu jer su fakture za prevoz prikazane u rubrici 44 na JCI -” priložene isprave i dodatne informacije” . Kod placanja cu navesti broj iz kontrolnika ali na fakturi je pecat i br.JCI gde je naveden br.kontrolnika za robu što me ustvari i zbunjuje. Da li je ovako ispravno ili ?
    Unapred hvala na odgovoru.
    Pozdrav
    Irena Tot-Segedi

    • biljanatrifunovic
      Jun 05, 2012 @ 18:54:04

      Poštovana Irena, prvo da se zahvalim na pohvalama za blog. Hvala, i iskreno se nadam da ce uskoro biti još i bolji.
      Što se tice transporta i kontrolnika. Ukoliko je robu prevozila neka druga strana transportna firma kojoj ce te platiti u devizama skroz je u redu novi kontrolnik. On se odnosi na prevoz, i prilikom placanja navešcete taj broj kontrolnika. Ukoliko, je na racunu za robu iskazano samo kao posebna stavka transportni troškovi, onda vam ne treba novi kontrolnik, transport je iskazn u okviru racuna koji se odnosi na robu. To što je u rubrici 44 JCI iskazan transport to je standardan podatak bez obzira da li transport placate dobavljacu koji vam isporucuje robu ili sasvim nekom drugom inopartneru koji po nalogu prevozi robu za vas. Ako imate još neku nedoumicu, javite se, sve najbolje.

  12. Irena Tot-Segedi
    Jun 06, 2012 @ 05:51:49

    Hvala

  13. Slovo
    Sep 03, 2012 @ 13:43:26

    Poštovana Biljana,
    Možete li mi odgovoriti koliko dugo se moraju čuvati važna dokumenta u firmi ,npr.izlazne i ulazne fakture,blagajna,prijemnice,radni nalozi …..?

    Pozdrav

    Tatjana Bogdanović

    • Biljana Trifunović
      Sep 03, 2012 @ 14:21:36

      Poštovana Tanja, na blogu imate tekst koji obrašuje baš tu tematiku. U sadržaju će te ge pronaći, međutim ne bitno. Računi, ulazni izlazni, knjiga deviznog kontrolnika, prijemnica je sastavni deo ulaznog računa, sva dokumenta se čuvaju 10 godina. Znači dokumentacija iz 2001. godine više ne mora da se čuva, pomoćne knjige, blagajna, rdni nalozi čuvaju se od 3-5 godina. Dosije radnika, i ako vše ne radi kod vas, završni računi, M4 obrazac, trajno ili preciznije 50 godina. Sve najbolje, Biljana Trifunović

  14. Informa
    Sep 06, 2012 @ 14:51:50

    Poštovana Biljana,
    možete mi reći sledeće: udruženje gradjana ljubitelji golubova, žele da u svojim prostorijama za članove služe piće!Šta je potrebno od dokumentacije da bi ovakva prodaja pića bila regularna?
    Unapred Hvala!

    • Biljana Trifunović
      Sep 07, 2012 @ 11:44:58

      Udruženje građana ne može da se bavi privrednom delatnošću. Prodaja kafe, sokova, pića i njihova naplata je privredna delatnost. Ukoliko imate mali broj članova, i zanemarljiv trošak kafe, …. vi možete da povećate članarinu, a da kupljenu kafu i ostalo tretirate kao reprezentaciju, i da bez naplate poslužujete svoje članove. Ukoliko bi taj promet bio u većem obimu, onda bi trebalo registrovati delatnost RESTORANA, što podrazumeva pored inspekcije tržišne, sanitarne i sigurno još neke, da imate i fiskalnu kasu. Skoro svi fudbalski klubovi, i amaterski, imaju i restoran, ali on je registrovan sasvim odvojeno sa svim pratećim zakonskim obavezama.

      • Informa
        Sep 07, 2012 @ 12:18:02

        Biljana, hvala Vam puno!
        Pozdrav, Marina Šunjka!

  15. Lenami
    Sep 07, 2012 @ 15:24:43

    Poštovana Biljana,
    da li se iznos koji ino banke zadrže na ime troškova od uplate koju nam kupac iz inostrastva plati u celosti, unose u rubliku pravdanje razlike? (Na rasporedu priliva koje smo dobili od banke vidi se ukupan iznos i umanjenje za iznos troškova bankarske provizije)
    Unapred hvala,
    Milena

    • Biljana Trifunović
      Sep 07, 2012 @ 15:30:31

      Poštovana Milena, kada ino banke odbiju od plaćene sume svoju proviziju, vi će te u rasporedu priliva napisati ceo iznos računa koliko vam je kupac inače stvarno i platio. U narednom redu stavićete šifru 400 osnova i -30,00 EUR npr. na ime bankarskih troškova. Ukupno primljenu sumu umanjićete za proviziju, i dobićete iznos koliko i piše u obaveštenju. Prilikom knjiženja, u knjigovodstvu proknjižiće se ceo iznos koliko vam kupac duguje, a na ime inostranih bankarskih troškova proknjižićete trošak provizije. Pozdrav

  16. Lenami
    Sep 07, 2012 @ 15:44:51

    Puno Vam hvala na odgovoru.
    Pozdrav,
    Milena

  17. Informa
    Sep 17, 2012 @ 19:21:05

    Poštovana Biljana, pitaću Vas nešto što i sama mislim da je glupo!
    Na osnovu kog propisa se “može” odredjeni procenat salda robe, na kto 1320, knjižiti kao obezvredjenje robe?

    Pojašnjenje: knjigovodstvo za jednu firmu radimo već duže od 10 godina. Postoje dva vlasnika od kojih se jedan godinama nije interesovao za finansije već se bavio komercijalom. Ove godine je našao “nekog” ko je pregledao bruto bilanse i analitičke kartice kupaca i izveo zaključak da smo iskazivali veliku dobit. Navedeni su primeri kako smo dobit mogli smanjiti a izmedju ostalog i * u jednoj godini je primenjeno 10% na saldo robe na dan 31.12. a u drugoj 20%, i za taj iznos su umanjili dobit!* Napominjem da se zaliha vodi po prodajnoj ceni i da se uredno radio inventar kao i otpisi u toku godine, za rastur i kalo i manjak. Da li zaista postoji način da se uradi ovako nešto?!
    Pozdrav Marina!

    • Biljana Trifunović
      Sep 17, 2012 @ 23:25:20

      Poštovana Marina,
      molim vas ne dozvoljavajte da vam neke neznalice paušalno prosipaju pamet i “znanje”, da bi stekli neke lične pozicije i koristi. Vi svakako primenjujete Pravilnik, /dobor ste me podsetili da ovih dana postavim pravilnik o dozvoljenom rasturu, kalu i lomu,/ da je za svaku vrstu robe propisano tačno koliko može po tom osnovu da se izvrši otpis robe. Svaki drugi manjak, preko dozvoljenog obavezuje vas da obračunate PDV i da se isti plati po osnovu prekomernog manjka. Manjak može da bude izazvan po raznim osnovama, krađa, uzimanje robe od strane vlasnika… to već znate. Paušalno određivanje otpisa svake godine drugačije, je neozbiljno. Možete otpisivati, osnovano i pri tome plaćati porez. I kad se podvuče crta dođe mu na isto. Vi nastavite da radite kako propisi nalažu, gospodin svakako nije čuo, da vi kao knjigovođa i ako nemate licencu za sprečavanje pranja novca…. da ste dužni da se vladate kao da je imate i da radite po zakonu… da ne dužim. Pozdrav, Biljana

      • Informa
        Sep 28, 2012 @ 15:03:28

        Poštovana Biljana,
        mnogo hvala na odgovoru. Samo sam htela da umirim svoju savest, a Vi ste mi u tome pomogli.
        P.S. pripreme za polaganje ispita za pranje novca su u toku!
        Pozdrav, Marina!

  18. GRAFOCARD d.o.o.
    Oct 01, 2012 @ 13:28:54

    Poštovana Biljana,
    imam dva pitanja:

    - hoćete li u neko skorije vreme pisati o promeni stope PDVa.
    - da li se statusnom promenom može smatrati unos novog udela, stranog kapitala u vrednosti 51%, čime privredno društvo postaje većinski strano privredno društvo.

    Srdačan pozdrav,
    Snežana Dinić

    • Biljana Trifunović
      Oct 01, 2012 @ 13:35:37

      Poštovana Snežana, izmene PDV, porez na dobit, koji je samo do petka 06.010.2012. stopa poreza 10% od petka 15% i sve ostalo, radim, i od danas već će biti puno novih tekstova na nove teme. Srećno nam bilo, pozdrav Biljana

  19. Informa
    Oct 02, 2012 @ 09:56:43

    Poštovana Biljana,
    naš klijent ima ugovor sa predavačima iz inostranstva. Predavanja će se obaviti na teritoriji Srbije i za deo predavanja dobiće računa, ali ima jedan deo predavača koji traže da im se isplate samo troškovi smeštaja i prevoza. Za taj deo nećemo imati račun.
    Na koji način da izvršimo isplatu ovih troškova?
    Pozdrav, Marina Šunjka

  20. Slavica Radojevic
    Oct 02, 2012 @ 10:27:27

    Postovana Biljana, sve pohvale za blog. Drago mi je da postojite i da mozemo da saradjujemo. Imama jedno pitanje vezano za sifru osnova kod deviznog poslovanja. Moja firma uvozi od ino-partnera rezervne delove ( mi smo distributeri i centralni servis za LG klima uredjaje). Ino-partner nam salje zbirno, preko DHL-a robu, mi placamo carinu, pdv i uslugu carinjenja DHL-u, a zatim refakturisemo troskove carine i usluge carinjenja nasem partneru ( tako je Ugovorom predvidjeno). Prilikom dobijanja iz banke obavestenja o prilivu po toj fakturi, koja bi bila ispravna sifra osnova za refakturisanje tih troskova? Da li to takodje podleze izvestavanju Deviznom inspektoratu kao usluga refakturisanja troskova? Hvala unapred na odgovoru!

  21. Slovo
    Oct 09, 2012 @ 14:41:38

    Poštovana Biljana,
    Trebali bismo da izvezemo naše proizvode (srpskog preferencionalnog porekla)u Republiku Srpsku.
    Tačnije trebali bismo da imamo više sukcesivnih izvoza male vrednosti u toku meseca, vrednosti manje od 1000 evra .Postoji li neki način na koji bismo mogli da izvezemo robu a da ne ide preko špedicije ,jer su nam troškovi špedicije u nekim slučajevima veći od vrednosti robe koju izvozimo.
    Srdačan pozdrav

  22. Slavica Radojevic
    Nov 02, 2012 @ 12:49:06

    Postovana Biljana, jos jedno pitanje o placanju ekoloske takse i podnosenju izvestaja. Posle promena od 01.10. i ukidanja pojedinih agencija i fondova, kome se podnosi tromesecni izvestaj o proizvodima koji postaju el. otpad? Konkretno, mislim na izvestaj koji treba da se preda do 15.11.2012.
    Hvala unapred na odgovoru
    Srdacan pozdrav

  23. Slavica Radojevic
    Nov 05, 2012 @ 10:20:05

    Postovana Biljana, jos jedno pitanje o placanju ekoloske takse i podnosenju izvestaja. Posle promena od 01.10. i ukidanja pojedinih agencija i fondova, kome se podnosi tromesecni izvestaj o proizvodima koji postaju el. otpad? Konkretno, mislim na izvestaj koji treba da se preda do 15.11.2012.
    Hvala unapred na odgovoru
    Srdacan pozdrav

  24. Lenami
    Nov 05, 2012 @ 10:39:02

    Poštovana Biljana,
    molim Vas da mi odgovorite na koji način se pravda razlika više isplaćene akontacije za službeni put u devizama, kada zaposleni sa službenog puta vrati deo razlike u kovanicama, a koje banke ne primaju? U pitanju je iznos manji od 10 CHF.
    Unapred hvala,
    Milena

  25. Motorola
    Nov 23, 2012 @ 12:21:42

    Poštovana Biljana,
    Imamo pitanje za posao koji smo delimično završili.
    Inodobavljaču smo platili robu, koja je uvezena i isporučena korisniku.
    Posebno smo inodobavljaču platili fakturu za uslugu obuke (za uvezenu robu) koju će njihov radnik da obavi u narednom periodu. (navela sam za šifru plaćanja 409). Krajnjem korisniku ćemo fakturisati obuku i na nju obračunati PDV! Da li smo ovim ispunili sve naše zakonske obaveze ili ne, da li je ispravna šifra plaćanja prema inostranstvu za obuku i da li podleže izveštavanju Dev.inspektoratu
    Hvala unapred na odgovoru!

    • Biljana Trifunović
      Nov 23, 2012 @ 12:48:14

      Poštovani,
      što se tiče šifre plaćanja 409 za koju ste se vi opredelili, vi znate o kakvoj se vrsti obuke radi. Inače šifra 409 odnosi se na Audio-vizuelne usluge. Uredu je da vi kupcu u zemlji fakturišete izvršene usluge +pdv. Račun koji ste vi dobili od ino parnera podrazumeva da izvršite interni obračun pdv i to kao obavezujući PDV i kao odbitnu stavku, saldo je 0 /nula/ ali ste dužni da uradite taj obračun PDv.
      Ukoliko ste račun primili posle 06.10.2012. nemate za sada nikakvu obavezu obaveštavanje Deviznom Inspektoratu, jer je za sada to ukinuto. Pozdrav i sve najbolje

      • Motorola
        Nov 29, 2012 @ 13:36:03

        Poštovana Biljana
        hvala na odgovoru i pozdrav
        Gordana

  26. Nela Cero PPT Beograd
    Nov 29, 2012 @ 15:30:17

    Poštovana Biljana,
    Nakon reklamacije na robu koju nam je isporučio inopartner, dobili smo novu robu koju je pratila Faktura, u kojoj je kao nacin placanja data “kompenzacija”. Šta je u ovom slučaju neophodno obezbediti od dodatnih dokumenata kako bi uvozni kontrolnik bio zatvoren?
    Unapred Vam se zahvaljujem na odgovoru!
    Srdacan pozdrav,
    Nela

    • Biljana Trifunović
      Nov 29, 2012 @ 16:44:13

      Poštovana Nela,
      pretpostavljam da ste prilikom satavljana dokumenta za reklamaciju sačinili zapisnik o neadekvatnoj robi, i da se sa time složio vaš ino partner. Nije trebao uz robu da vam šalje FAKTURU , već PREDRAČUN sa napomenom da se roba isporučuje radi reklamacije, i da je vrednost robe iskazana samo za potrebe carine. Ukoliko nema takve napomene, već je data komercijalna faktura koja vas obavezuje plaćanje robe. I da je bila profaktura – vi bi opet platili carinu i pdv, ali ne bi otvarali devizni kontrolnik. Nela, nemam dovoljno podataka, da li će te vi paltiti taj račun ili ne. Ako ga ne plaćate, potrebna vam je Odluka ili izava vašeg partnera, da vam je robu isporučio po reklamaciji i da nemate obavezu plaćanja iste. Još nešto, sa kojim datumom je izvršen uvoz, ako je posle 06.10.2012. vi nemate obavezu vođenja kontrolnika.
      Nela, kad budete imali malo r+vremena, opišite malo detaljnije situaciju. Pozdravljam vas, Biljana

  27. perihard
    Dec 17, 2012 @ 15:06:10

    Poštovana Biljana,

    da li po novom Zakonu o akcizama pravo na povracaj novca od akcize na gorivo pored taksista i prevoznika imaju i ostala pravna lica za svoja kompanijska vozila?

    Unapred hvala,

    • Dejan Trifunović
      Dec 24, 2012 @ 16:01:28

      Poštovana Bogdanka,
      usvajanjem Zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama, koji je stupio na snagu 18. decembra 2012. godine, i u skladu sa Pravilnikom o refakciji akcize, koji je stupio na snagu 28. novembra 2012. godine, pravna lica i preduzetnici mogu da ostvare pravo na refakciju akcize, kao krajnji korisnici derivata nafte, u skladu sa članom 39. Zakona o akcizama, kada koriste za transportne svrhe za prevoz lica i stvari.

      Vaše pitanje se odnosi na tretman prevoza za sopstvene potrebe. To je definisano članom 2. stav 1. tačka 6. Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju. Pod sopstvenim prevozom podrazumeva se prevoz proizvoda, odnosno robe od proizvodnog pogona (proizvodnog objekta), odnosno carinskog prelaza do skladišta, kao i prevoz od skladišta do prodajnog objekta.

      To znači da pravo na refakciju za dizel gorivo i TNG imate za registrovana teretna vozila, koja obavljaju napred navedeni prevoz.

      Lica koja imaju pravo na refakciju akcize, zahtev za refakciju podnose na Obrascu REF-T nadležnoj organizacionoj jedinici Poreske uprave, u dva primerka najranije 20-og dana po isteku kvartala u kojem su nabavljeni derivati nafte.

  28. virovo64
    Jan 18, 2013 @ 10:48:27

    Poštovana Biljana
    Kod APR stoji da je upisan osnivacki ulog od 500,00 eur. Uplaćeni ulozi 25.864,38 rsd/250 eur/.Kod nas se u knjigama vodi stanje od 26.054,50 rsd/250 eur/ preneto sa privremenog racuna prilikom osnivanja. Kojim stavom knjigovodstveno stanje izravnati sa stanjem kod APR.
    Takodje me interesuje sta raditi sa neuplaćenim upisanim ulozima u iznosu od 26.054,50 rsd/250 eur/. Da li ih treba kursirati sa 31.12.2012. godine, kao i njihovu uplatu, s obzirom da je došlo do promene visine osnivačkog uloga.

    Unapred hvala.

    • Biljana Trifunović
      Jan 21, 2013 @ 14:37:27

      Poštovana, prilikom deponovanja sredstava u poslovnoj banci i podnošenje osnivačkog akta APR naveli ste iznos od 250,00 EUR, i toliko deponovali, što je u tom momentu iznosilo 25.864,38 dinara. I to je vaš osnivački ulog. banka kada vam je uplaćivala deponovani novac, prebacila je više sredstava, najbolje bi bilo da istu sumu unesete kao osnivački ulog a razliku od 190,12 dinara proknjižite na pozitivne kursne razlike.
      Što se tiče upisanog i ne uplaćenog kapitala, trebalo bi i za 00 i 31 da uradite obračun kursnih razlika.
      Ako ne nameravate da uplatite preostalih 250 EUR, možete da donesete Odluku o smanjunju kapitala, da svedete upisan=uplaćen kapital, i da to sprovedete kod APR, tako da vam je to najbolje rešenje za 2013. godinu. Pozdrav

  29. analjilj
    Feb 14, 2013 @ 23:55:33

    Postovana Biljana,
    Pitanje je u vezi preduzetnika koji vodi dvojno knjigovodstvo. Preduzetnik ima dobit u Bilansu uspeha za 2012 koju u PB2 svodi na nulu stavkom 49- Iznos gubitaka iz por. bilansa iz prethodnih godina, do visine oporezive dobiti. Interesuje me kako da u poreskoj prijavi PPDG 1 (konacnoj) umanji oporezivu dobit jer nema mogucnost da prikaze gubitak iz ranijih godina?
    Unapred hvala, Ljiljana

  30. jellena
    Feb 21, 2013 @ 18:32:27

    Postovana Biljana, molim vas da mi odgovorite, da li udruzenja roditelja dece obolelih od raka, retkih bolesti i sl. MORAJU placati porez na primljene donacije koje su u 90% uslovljene od strane donatora, ili se PRENOSE na zdravstvene institucije, koje su krajnji korisnici iste. Svaka poreska uprava odlucuje po svom nahodjenju, neke oslobadjaju, a neke donose resenja za placanje poreza. Napominjem da su ova udruzenja registrovana kao udruzenja gradjana, sa jasno odredjenim delovanjem regulisanim Statutom i pomazu oboleloj deci vise nego oni koji su za to ZAKONOM OBAVEZNI. hvala

  31. vera2212
    Feb 21, 2013 @ 21:34:44

    Poštovana, molim Vas za pomoć u rešavanju sledeće dileme:
    Preduzeće se bavi proizvodnjom ratluka, za koji dobija robu u kompenzaciji. Medjutim roba se prodaje po ceni nižoj od nabavne, tako da imamo situaciju da je konto 501 veći od konta 602 (ne radimo nivelaciju) već direktno umanjujemo prihod. Da li se ovde radi o obezvredjenju robe, koji ne priznaje poreski bilans u rashode, tako da bismo morali imati i konto 584?

  32. p....s....
    Mar 08, 2013 @ 10:03:05

    Postovana Biljana,

    Da li mozete da mi pomognete oko dileme koju imam u vezi sa Cl.4 Zakona o deviznom poslovanju , a odnosi se na dan uvoza robe?Da li je to dan uskladistavanja robe u carinski magacin ili dan carinjenja te iste robe?

    Takodje , sam htela da Vas pitam za misljenje u vezi sa izvozom robe gde kupac placa avansno robu , ali meni novac na racunu bude na raspolaganju dan posle prelaska granicne linije na JCI obrascu.Da li je to avans?

    Poštovana,

    danom carinjenja – puštanje robe u slobodan promet računa se kada se roba ocarini, kada dobijete JCI I CARINSKI RAČUN sa obračunom carine i PDV. Vi možete da smestite robu u carinski magacin i da stoji tamo 3 meseca pa kada skupite novac za carinu i pdv da ocarinite robu. Datum na JCI i carinskom računu računa se datum.

    Kada van novac stigne na devizni račun nakon pečata o istupu, roba napustila granično područje Srbije, nema avansa.

    Molim vas, zbog drugih ljudi koji imaju slična ili ista pitanja da pitanje postavite na blogu na KOMENTARIMA, da ne bi po više puta davala iste odgovore. Zahvaljujem se na razumevanju, sve najbolje, Biljana

  33. sanjav
    Mar 12, 2013 @ 16:15:11

    Poštovana Biljana,

    potrebno mi je Vaše mišljenje po sledećem pitanju:

    Radi se o fakturisanju robe iz carinskog magacina, kupcu u drugi carinski magacin u zemlji, koji namerava robu da izvoze iz zemlje.

    Kretanje robe je sledece:

    Carinski magacin prodavca——- Carinski magacin domaćeg kupca ———— Izvoz

    Kako se fakturise roba koja je pod carinskim nadzorom, kupcu sa mestom isporuke u Srbiji, koji će biti konačni izvoznik robe koja napusta Srbiju ?

    Zahvaljujem na odgovoru

    • Biljana Trifunović
      Mar 12, 2013 @ 22:01:45

      Poštovana Sanja,
      ukoliko se roba nalazi u carinskom magacinu, smeštena po C7 – što znači da je uvezena u zemlju, ne može da se proda pre nego što se nacionalizuje, odnosno ocarini i plati pdv, pa tek onda da se proda dalje.
      Roba može da se preseli iz jednog u drugi carinski magacin ali za to treba da postoje ekonomski opravdani osnovi.
      Vi možete robu iz carinskog magacina da vratite pošiljaocu jer vam ne odgovara, nakon prelaska carinske linije roba može da nastavi put isporučiocu ili da je on proda nekom drugom. Pozdravljam vas,

  34. CAPRIOLODOO
    Mar 14, 2013 @ 10:22:09

    Postovana Biljana,
    imamo jedan ozbiljan problem, pa me zanima Vase misljenje sta bi bilo ispravno uraditi. Inopartneru smo plati avans od 30% , nakon cega je on poslao robu koja se trenutno nalazi u luci Rijeka i ceka da je podignemo. Sada kada treba da uplatimo ostalih 70% inopartner nam javlja d aje u blokadi i trazi da mu platimo na drugi racun. Kad smo uputili pare na drugi racun ispostavilo se da to nije uopste racun od istog inopartnera i novac nam se vratio. Sada smo u problemu jer nam je roba u luci, placacemo dangubu, i ne znamo na koji nacin da uplatimo ostatak fakture. Molim Vas za brz savet. Hvala unapred.

    • Biljana Trifunović
      Mar 14, 2013 @ 14:07:46

      Poštovana Vesna, slažem se sa vama da ste u problemu, ali ne vašom krivicom. Vama je roba u carinskom magacinu za koji plaćate zakup, znači imate trošak za koji možete da tražite refundaciju kao penale od prodavca, jer zbog njegove blode vi ne možete da platite preostalih 70% duga. tražite da vam pošalje tačne instrukcije za plaćanje. To ne mora da bude njegova firma, može i nekom drugom, samo da vam on da tačan pismeni nalog gde i kome da uplatite. To je po novom Zakonu o deviznom poslovanju dozvoljeno, čak ne morate ni da pravite trojni ugovor o prenosu obaveza. Pritisnite dobavljača za instrukcije i za penale što vam se roba nalazi u magacinu, ali i za izgubljenu dobit. Pozdravljam vas i srećno

      • CAPRIOLODOO
        Mar 25, 2013 @ 14:49:31

        Postovana Biljana, sreca da Vas odgovor nisam procitala na vreme, jer bi bili u jos vecem problemu. Napisacu nasu situaciju iz razloga da skrenem paznju svima na sta posebno treba da orate paznju. Naime, desilo se to da je nama stizao mail od inopartenara sa laznim instrukcijama za placanje i sreca da je inobanka odbila nalog iz razloga sto se naziv firme i broj racuna nije podudarao. Kada smo sa inopartnerom uspostavili kontakt skype-om ispostavilo se da on ( iako su sa njegovog maila stizale instrukcije za placanje-promenu racuna- u pitanju je cak preko 10-tak mailova ) UOPSTE NIJE PISAO NAMA MAILOVE, VEC JE NEKO UPAO U NJIHOV SISTEM I POKUSAO DA NAS PREVARI. Na kraju smo uspesno povratili novac i prosledili inopartneru na stari racun. Da sam procitala ranije Vas mail i trazila od “laznog” inopartnera da mi izda samo jedan dopis da pare prebacim na drugi racun i drugo ime, to bi mi i uradili i bili bi prevareni za 83.000 usd. Volela bih da skrenem paznju svima da ukoliko od inopartnera dobiju promenu instrukcija za placanje, OBAVEZNO TELEFONSKI traze potvrdu, jer su mailovi krajnje nepouzdani u sta smo se CVRSTO UVERILI. SRDACAN POZDRAV !!!

  35. KUM3N
    Mar 15, 2013 @ 09:08:43

    Postovana Biljana, možete li da mi bliže objasnite u vezi uzimanja iz spostvenog maloprodajnog o bjekta u poslovne svrhe. Na primer za troskove odrzavanja i reprezentacije. Znam da se izdaje interni racun i umanjuje se roba u knjigu kepu. Da li taj racun trebamo provuci kroz knjigu izdatih-primljenih racuna, i stavove za knjizenje. Unapred Vam se zahvaljujem.

    • Biljana Trifunović
      Mar 15, 2013 @ 14:36:53

      POštovani, kada se uzimaju dobra iz magacina za poslovne svrhe /sredstva za održavanje higijene i reprezentacija za poslovne svrhe/, nemate nikakvih dodatnih oporezivanja, kroz knjigovodstvo kako ste i naveli razdužujete zalihe i knjižite na trošak i tom prilikom ne zaračunavate PDV, isto se pnašate kao da ste od nekog drugo kupili tu robu.
      Kada uzimate robu iz magacina za ne poslovne svrhe, kada vlasnik uzima za lične potrebe, da nosi kući u tom slučaju obračunavate PDV na nabavnu cenu robe, i ovo se tretira kao promet, trebate da izdate račun prilikom popunajavanja PPDV obrasca u kolonu 003 ili 004 da unesete osnovicu a u polje 103 ili 104 iznos PDV u zavisnosti da li se radi o opštoj stopi od 20% ili nižoj od 8%. Na samom računu treba da naglasite da je roba izdata bez obaveeze plaćanja. Pozdrav

  36. KUM3N
    Mar 16, 2013 @ 10:54:45

    Znači ono sto uzima za poslovne svrhe ne treba da knjižimo kroz knjigu primljenih racuna,
    kao ni interni racun kroz knjigu izdatih racuna. Jer sada po novom u knjigu primljeni racuna knjižimo i ono na sta nemamo pravo na odbitnu stavkuu kolonu 008. Mene konkretno interesuje samo knjiženje u knjigu kpr i kir ono što smo uzimali za poslovne svrhe. izvinite možda Vam nisam prvi put formulisala pitanje kako treba. Unpared zahvalni.

  37. bosnics
    Mar 20, 2013 @ 13:21:59

    Poštovana Biljana,
    Naša kompanija želi da izvozi svoje proizvode na teritoriju EU po DDP Inkotermsu. Prilikom uvoza u EU treba da snosimo sve troškove špedicije, carine ali i poreza. Mi nemamo registrovanu firmu u svakoj zemlji EU gde se naši proizvodi izvoze. Zato planiramo da u zemljama u koje izvozimo otvorimo PDV broj, a da nam špedicija pri uvozu bude i fiskalni zastupnik. Da li je ovo izvodljivo sa aspekta plaćanja i povrata poreza pri uvozu u zemlje EU?

    Srdačan pozdrav,
    Snežana Bosnić

    • Biljana Trifunović
      Mar 21, 2013 @ 12:52:47

      Poštovana Snežana, ukoliko imate ugovor sa paritetom DDP nemate nikakav problem da prebacite sredstva za plaćanje carine i PDV sa računa u zemlji. Što se tiče poslovanja u zemljama EU tu ne mogu da vam pomognem, ja se bavim nacionalnim propisima, za propise i ostale stvari u pojedinim zemljama EU morate da imate pomoć i informaciju od lokalnih saradnika. Pozdravljam vas

  38. vera2212
    Mar 26, 2013 @ 15:58:44

    Poštovana Biljana,
    naša firma treba da uradi montažu i demontažu štanda na sajmu u Milanu za domaće preduzeće,koje je učesnik sajma.Da li se prilikom fakturisanja mesto prometa usluga može tretirati po čl.12 stav3 tačka 3(mesto gde je usluga stvarno izvršena),ili na fakturi moramo obračunati pdv?
    pozdrav

  39. Mirica
    Mar 29, 2013 @ 15:46:08

    Poštovana gospođo Biljana,
    Molim Vas da mi pomognete oko sledeće situacije. Firma iz Hrvatske je ugovorila posao u Beogradu, mi smo im podizvođači, isporučioci stakla.Naša izvozna faktura ide ka firmi iz Hrvatske, da li obračunavamo pdv na toj fakturi obzirom da je objekat u Beogradu i da je mesto prometa Beograd.
    Hvala

    • Biljana Trifunović
      Mar 29, 2013 @ 15:53:59

      Poštovana Mirjana, malo je nejasno pitanje pa ću vam dati dva odgovora, a vi će te videti iz vaše situacije koji je pravi.
      1. ukoliko vi IZVOZITE staklo u Hrvatsku, onda nema nikakve veze što će ga oni posle vratitit i ugraditi na objekat u Beogradu, vi će te imati izvozni račun, pečat o istupu i sve ostalo, i u tom slučaju vas ne zanima gde će staklo biti ugrađeno, jer nakon ponovnog uvoza u Srbiju biće obračunat i plaćen PDV;
      2. Ukoliko direktno isporučujete staklo na objekat u Beogradu, a fakturišete Hrvatskoj firmi, u tom slučaju zaračunavate PDV kao da ste robu prodali bilo kome u Srbiji, jedino možete da fakturišete u eurima i da primite devize na vaš devizni račun.
      Nadam se da sam vam pomogla, ako ne javite se ponovo, pozdravljam vas

  40. KUM3N
    Mar 30, 2013 @ 19:00:14

    Poštovana gospodjo Trifunović, da li znate hoće li se produžiti Uredba o obaveznoj proizvodnji i prometu hleba od brašna “T-500″ koja je stupila na snagu od 01.10.2012, a važi do 31.03.2013. Unapred hvala.

  41. JelenaM
    Apr 01, 2013 @ 12:21:45

    Molim Vas da mi pojasnite proceduru oporezivanja dnevnica za sluzbeno putovanje u zemlji , odnosno sta radmo u slucaju kada je poslodavac doneo odluku da zaposlenima za sluzbeno putovanje u zemlji isplati iznos dnevnica veci od propisanog neoporezivog iznosa? Zanima me kako se radi obračun, na kojim obrascima i kako predajemo Poresk0oj upravi….
    Hvala

    • Dejan Trifunović
      Apr 02, 2013 @ 12:05:20

      Poštovana Jelena,
      Kao što znate neoporezovani iznos dnevnica za službeno putovanje u zemlji iznosi 2.086,00 dinara. Ako se u vašoj firmi isplaćuje veći iznos od neoporezovanog, što je legitimno pravo, kada je utvrđena Aktom poslodavca, tada je procedura sledeća.
      Dnevnica je utvrđena na primer Aktom poslodavca u iznosu od 3.500 dinara, a zaposleni je ostvario na službenom putu tri dnevnice.
      3.500 x 3 = 10.500 dinara
      Neoporezovani iznos je 2.086 x 3 = 6.258 dinara
      Razlika je 10.500 – 6.258 = 4.242 dinara
      Na razliku od 4.242 dinara se obračunava i plaća porez po stopi od 12%.
      Iznos od 4.242 dinara se množi koeficijentom 1,1363636 i dobija se bruto iznos od 4.820,45 na koji se računa porez od 12% koji iznosi 578,45 dinara.
      Porez se uplaćuje na račun račun 840-711111843-52, a usmeravanje se vrši prema opštini prebivališta primaoca dnevnice, tako da se u pozivu na broj odobrenja upisije kontrolni broj po modelu 97 utvrđuje na osnovu šifre opštine prema prebivalištu primaoca dnevnice i PIB-a poslodavca.
      Poreskoj upravi se podnosi Obrazac PP OPJ-1 i Specifikacija poreza do petog u mesecu za prethodni mesec.
      Veliki poreski obveznici su dužni da podnesu istog dana, a najkasnije u roku od dva dana od dana isplate Obrazac PP OPJ-1 Poreskoj upravi.

      Pozdrav

  42. vera2212
    Apr 02, 2013 @ 15:07:33

    Poštovana Biljana,izvinjavam se što ponovo šaljem isto pitanje,ali mi je potreban hitan odgovor
    naša firma treba da uradi montažu i demontažu štanda na sajmu u Milanu za domaće preduzeće,koje je učesnik sajma.Da li se prilikom fakturisanja mesto prometa usluga može tretirati po čl.12 stav3 tačka 3(mesto gde je usluga stvarno izvršena),ili na fakturi moramo obračunati pdv?
    pozdrav

  43. KUM3N
    Apr 04, 2013 @ 10:58:38

    Poštovana Biljana, molim vas za vase stručno mišljenje u vezi jednog ugovora koji nam nudi “Metro cash&carry” u vezi izmirenja obaveza. U ugovoru koji nam oni nude stoji da nasa trgovinska radnja može da izmiri obaveze prema njima putem čekova gradjana koje mi primamo u našim maloprodajnim objektima. Znači u obavezi smo da dostavimo specifikaciju čekova uz ugovor koji budemo sačinili. MOLIM VAS da mi odgovorite da li je moguće na ovaj način da izmirujemo obaveze prema “METRO”-u. Ako bi ste mogli da mi odgovorite što hitnije da nema nekih zakonskih prepreka ovakvom načinu plaćanja. Unapred se zahvaljujem.

    • Biljana Trifunović
      Apr 05, 2013 @ 17:54:57

      Poštovani, ovo je jako loš predlog- u smislu kažnjiv je. Vi ste dužni po Zakonu o platnom prometu pazar /čekove primate po osnovu dnevnog pazara/ da predajete bar jednom nedeljno na tekući račun. Vi prilikom prodaje robe kucate račune u fiskalnu kasu, i kako da dajete bilo kome čekovo, jer njima je mesto u poslovnoj banci. Pozdrav

    • Biljana Trifunović
      Apr 05, 2013 @ 17:58:47

      Poštovani, dnevni pazar redovno evidentirate /kucate/ kroz fiskalnu kasu. Prema Zakonu o platnom prometu dužni ste da pazar predajete na tekući račun. Vaš partner vam predlaže protiv zakonitu radnju – kažnjivu. Vi odlučite šta dalje. Obaveze se plaćaju sa tekućeg računa. To sve znate. Pozdravljam vas

  44. KUM3N
    Apr 08, 2013 @ 08:44:39

    Hvala vam puno na odgovoru. Takvo je i nase mišljenje. Medjutim, ako su nam ponudili takvu mogućnost, smatrala sam da to ima možda neku zakonsku osnovu, meni nepoznatu. Zato sam i tražila Vaše stručno mišljenje. Jer ovde u Nišu mnogi na takav način izmiruju obaveze prema njima. Pozdrav

  45. zoki
    Apr 09, 2013 @ 13:02:14

    Poštovana Biljana,
    Molim Vas za savet, imamo 5 faktura koje se odnose na uvoz usluga u 2012 , za koje nismo dostavili izveštaje Deviznom inspektoratu u 2012, da li da uradim izveštaj sada i pošaljem poreskoj upravi.
    Zorica

    • Biljana Trifunović
      Apr 14, 2013 @ 00:04:25

      Poštovana Zorice,
      sve zavisi kada ste PRIMILI račune za usluge, jer ako ste ih primili posle 06. 10. 2012. vi nemate obavezu da dostavljate izveštaj Deviznom Inspektoratu. Jer faktura može da nosi datum i 05.06. 2012 ali vi ste mogli da je primite 25.11. 2012. Pogledajte te datume prijema i kada ste ih knjižili. Za sada oko Deviznog Inspektorata koji je u nadležnosti PU malo ima informacija šta i kako da se postupa. Inače sa 06.10. 2012. ukinuta su izbeštavanja po osnovu uvoza-izvoza usluga i reeksporta. Pozdrav

  46. KUM3N
    Apr 10, 2013 @ 11:47:45

    Poštovana gospodjo Trifunović, možete li malo opširinije da napišete o zapošljavanju osoba sa invaliditetom, pošto postoje izmene i dopune Zakona vezane za ovu oblast koje stupaju na snagu 16.04.2013. Unapred se zahvaljujem.

  47. vera2212
    Apr 13, 2013 @ 13:24:59

    Poštovana Biljana, molimo Vas za hitan odgovor, jer je problem vezan za PDV za III/13.
    Preduzeće je sklopilo Ugovor JP Elektroprivreda, kao lider konzorcijuma(to znači da ostali učesnici fakturišu nama, a mi JP Elektroprivredi). Jedan od česnika je Republički seizmološki zavod koji na svojoj fakturi nije obračunao PDV sa pozivom na član 9. i 38. Zakona o PDV-u.
    Da li mi na našoj fakturi prema JP Elektroprivreda treba da se takodje pozovemo na ovaj član ili smo u obavezi da obračunamo PDV? Molimo Vas da što pre odgovorite jer je PDV u ponedeljak.
    Pozdrav

    • Biljana Trifunović
      Apr 13, 2013 @ 23:36:31

      Poštovana Vera,
      kada fakturišete kupcu za izvršene radove/usluge u oblasti građevinarstva, veoma je klizav teren. Naime, da bi se pozvali na Član 10. stav 2. tačka 3) Zakona o PDV glasi:

      3) primalac dobara ili usluga iz oblasti građevinarstva, obveznik PDV, odnosno lice iz člana 9. stav 1. ovog zakona, za promet izvršen od strane obveznika PDV, ako je primalac dobara ili usluga investitor i ako je isporučilac dobara ili usluga izvođač radova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja.
      Vera, da pojednostavim, pravo na fakturisanje bez PDV ima firma koja se na građevinskoj dozvoli vodi kao IZVOĐAČ RADOVA, svi ostali podizvođači fakturišu sa PDV kao i do sada. Pozdrav

  48. zoki
    Apr 17, 2013 @ 12:15:30

    Poštovana Biljana, prvo da Vam se zahvalim na odgovoru od pre par dana.Sjajni ste.
    Molim Vas za objašnjenje oko deviznih dnevnica.
    1.Dnevnice ( u inostranstvu) se umanjuju ako je obezbeđena ishrana ili smeštaj ( po članu 22.Uredbe), da li to znači da ako zaposleni nema račun hotela ili hrane, da mu je isto obezbeđeno.
    2.računi od goriva i hrane su fiskalni-često ne možemo dobiti gotovinske račune u inostranstvu, samo fiskalne-da li i njih mogu prikazati-priznati u obračunu.
    Zorica

  49. vera2212
    Apr 22, 2013 @ 14:29:55

    Poštovana Biljana,molim Vas za odgovor na sledeće pitanje:
    Po ugovoru o stranom ulaganju(koji je zabeležbom upisan u Apr),strani ulagač(pravno lice), ulaže u poslovanje domaćeg ulagača(pravno lice) odredjeni iznos sredstava.Do sada je uplaćivani iznos na devizni račun nosio šifru plaćanja 607.Da li je domaći ulagač u obavezi dostavljanja nekih obrazaca Nbs?Da li strani ulagač ima neke obaveze izveštavanja NBS?Na koji konto knjižiti ove uplate?
    Napominjem da je vlasnik i stranog i domaćeg ulagača isti.
    pozdrav

    • Biljana Trifunović
      Apr 22, 2013 @ 15:20:26

      Poštovana Vera, da li su reziden i nerezident napravili ugovor o nekom konkretnom poslu – ulaganju ili su osnovali privredno društvo koje će poslovati na teritoriji Srbije?

      Ukoliko su napravili neki ugovor o zajedničkom ulaganju za neki konkretni posao, onda je u redu što ste u rasporedu priliva sredstava pisali šifru 607, čiji opis transakcije sladi u produžetku.

      Zajedničko ulaganje (joint venture) – transakcije nerezidenata po poslovnim poduhvatima zajedničkog ulaganja u Republici
      - uplata i povraćaj sredstava po osnovu zajedničkog ulaganja (joint venture) – ugovor kojim dva ili više lica udružuju svoju imovinu i/ili rad radi stvaranja unapred određenog poslovnog poduhvata, a koji se razdužuje posle njegovog ispunjenja, s tim da ugovarači proporcionalno svom učešću ili dogovoru dele dobitak, odnosno snose gubitak.

      Ukoliko se radi o osnivanju zajedničke firme sa sadištem u Srbiji, u tom sličaju naknadne uplate stranog osnivača – nerezidenta mogu da se rasporešuju po dva osnova:
      1. Direktne investicije – ulaganje nerezidenata u Republiku /osnivanje firmi/
      Transakcije koje su rezultat kupovine i prodaje akcija ili vlasničkog udela u osnovnom kapitalu rezidenta pravnog lica, kao i ostale transakcije čija je svrha povećanje udela nerezidenta u postojećem rezidentu pravnom licu:
      - uplata osnivačkog udela (osnivanje pravnog lica, ogranka i sl.),
      - dokapitalizacija,
      - uplate u svrhu pokrića gubitka,
      - koncesije za infrastrukturu i dr.
      Šifra plaćanja je 557.
      Ukoliko se radi o povećanju osnivačkog uloga, unosi se šifra 557, i takav priliv deviza podrazumeva i ANEX ugovor između osnivača koji se dostavlja APR – POVEĆANJE osnivakog uloga.
      2. Postoji mogućnost da se sredstva rasporede na šifru 56o Uplata stranog kapitala osnivača koja ne povećava osnovni kapital
      Uključuje:
      - dopunsku uplatu sredstava osnivača koja ne povećava osnovni kapital, odnosno vraćanje dopunske ulate osnivaču. Ova uplata se ne registruje kod APR.
      Bez obzira da li se radi o šifri 557 ili 560, imate obavezu od momenta osnivanja svaka tri meseca 10. januara, aprila, jula, oktobra da podnesete izveštaj Narodnoj Banci Srbije, popunjen DI-1 obrazac, sa stanjem promana na kapitalu. Ovaj obrazac se podnosi elektronski, i to bez obzira da li ima promena na kapitalu u tromesečju ili ne, jer DI-! popunjava se u dolarima po srednjem kursu koji važi poslednjeg dana u tromesečju, tako da se iznos uvek menja.
      Poštovana Vera, na ovu i slične teme vezane za devizno poslovanje i Zakon o deviznom poslovanju imaću trening polovinom maja u Novom Sadu i krajem maja u PK Beograd a početkom juna kod mene u poslovnom prostoru. Bilo bi dobro da se upoznamo i malo detaljnije da se proradi ova tema. Pozdravljam vas i sve najbolje vam želim

  50. daliborstija
    Apr 22, 2013 @ 15:33:32

    POSTOVANA BILJANA,
    INTERESUJEM ME MATERIJA U VEZI CESIJE ASIGNACIJE I KOMPENZACIJE U MEDJUNARODNOM PROMETU, VIDIM DA JE ODRZAN KURS U NOVOM SADU, ALI JA SAM IZ BEOGRADA, DA LI SE MOZE PREUZETI NEKI RADNI MATERIJAL SA TOG PREDAVANJA, PRIMERI, I USLOVI POD KOJIM SE MOZE OBAVLJATI ASIGNACIJA CESIJA I KOMPENZACIJA U MEDJUNARODNOM PROMETU,

    • Biljana Trifunović
      Apr 22, 2013 @ 20:14:57

      Poštovani Dalibore, trening na ovu temu tek ću odrđati u junu kako u Beogradu tako i u Novom Sadu, trenutno spremam materijal za trening, iz tog razloga ne mogu vam ništa poslati a bićete obavešteni kroz newsletter na vreme kada će i gde biti trening sa ovom temom. Pozdravljam vas i vidimo se u junu

  51. vera2212
    Apr 22, 2013 @ 15:58:26

    Poštovana Biljana,
    u pitanju je ulaganje u okviru registrovane delatnosti domaćeg ulagača,tj nije u pitanju osnivanje zajedničke firme, već “osavremenjavanje i unapredjenje poslovanja registrovane privredne delatnosti domaćeg ulagača”(citirano iz Ugovora o stranom ulaganju).Zvala sam NBS i oni su mi rekli da treba podneti obrazac DI2 što me je potpuno zbunilo,tako da nisam dostavila ni jedan obrazac,zato sam se i obratila Vama.
    U svakom slučaju zahvaljujem na brzom odgovoru,potrudiću se da dodjem u Beograd,da se upoznamo i razjasnimo ovo što me muči.
    pozdrav

  52. Dragica Bozinovic
    Apr 23, 2013 @ 09:49:58

    Postovana Biljana,
    Pre svega pohvala za Vas newsletter i napor da ispratite sve promene koje se odnose na Zakone.
    Molim Vas za tumacenje vaznosti menica ukoliko je doslo do promene izgleda pecata.
    Neophodno mi je tumacenje zbog registrovanih menica na NBS koje overene starim pecatom ciju su registraciju izvrsili dobavljaci kada je Zakon to dozvoljavao, zakljucno sa 30.06.2012.godine
    Pecat je oglasen nevazecim u Sluzbenom glasniku , obavestene su sve banke kod kojih imamo otvoren tekuci racun i uradjeni su novi depo kartoni.
    Kakav je sada stav sto tice validnosti menica , da li menice koje su izdate pre 18.01.2011/promena pecata/ i registrovane nakon navedenog termina na NBS vazeće ili ne.
    Hvala Vam unapred.

    • Biljana Trifunović
      Apr 23, 2013 @ 22:58:53

      Poštovana Dragice,
      menice su izdate i registrovane od strane firme po nekom ekonomskom poslu. Firma je živo biće, ovlašćena lica se menjaju, menja se izgled pečata, prema novom Zakonu o privrednim društvima pečat više nije obavezan. Međutim, kada su menice bile izdate i registrovane, sve je učinjeno prema važećem zakonu i aktuelnom ovlašćenom licu. Do promena je došlo, ali to nema nikakve veze, menice – kao i dugovanje i potraživanje svakako da postoji, i važeće su i aktuelne. Pozdrav

  53. CAPRIOLODOO
    Apr 23, 2013 @ 10:35:03

    Postovana Biljana,
    zanima me sledeca situacija. Imamo odradjen spoljnotrgovinski posao uvoza robe 2009-e. Do danas nismo platili deo duga u iznosu od nekih 13.000 usd. Inopartner je postigao dogovor sa jednim svojim saradnikom ( takodje nerezidentom ) da taj drugi nerezident preuzme njegovo potrazivanje od nas, i da u tom istom iznosu mi umesto novca nasem novom poveriocu izvezemo robu. Da li je to moguce i kojim ugovorom mozemo to regulisati ? Napominjem da smo kod NBS evidentirali ovaj dug kao kreditni posao.
    srdacan pozdrav

    • Biljana Trifunović
      Apr 23, 2013 @ 23:05:36

      Poštovana Vesna,
      sasvim je u redu da vašu obavezu preuzme neka druga nerezidentna firma uz saglasnost vašeg partnera. Potrebno je da sačiniti ugovor o prenosu potraživanja i da ga potpiše vaša firma, stari dobavljač i novi koji preuzima potraživanje. Nakon toga vi možete da izvezete robu novom parneru. Posle toga možete da uradite prebijanje dugovanja i potraživanja.
      Vi ste registrovali kreditni odnos kod NBS, prilikom sledećeg dostavljanja izveštaja u rubrici NAPOMENA napišite Ugovor o prenosu obaveza, datum i broj i priložite skeniran ugovor NBS.
      Kada budete uradili prebijanje, opet će te u napomeni staviti da je urađeno PREBIJANJE datum i broj izjave o prebijanju.
      O ovoj i sličnim temama biće trening u maju i junu sa brojnim primerima iz prakse, nadam se da će te doći i da će mo razjasniti veliki broj nepoznanica. Pozdravljam vas

  54. CAPRIOLODOO
    Apr 24, 2013 @ 14:38:05

    Postovana Biljana,
    zahvaljujem na brzom odgovoru.
    svakako planiram da dodjem na trening jer je materija veoma bitna za posao koji obavljam. Recite mi samo, malo mi je zbunjujuca recenica koja stoji u uredbi o prebijanju dugovanja i potrazivanja gde stoji da se prebijanje ne moze izvrsiti ukoliko je spoljnotrgovinski promet robe i usluga izvrsen pre 17.05.2011. kada ke stupio na snagu zakon o izmenama i dopunama zakona o deviznom poslovanju. Ovaj nas uvoz je bio u 2009-oj god.

    • Biljana Trifunović
      Apr 24, 2013 @ 20:21:04

      Poštovana Vesna, nisam ja napisala da prebijanje ne može da se izvrši ukoliko je promet robe i usluga bio pre 17. 05. 2011., to piše u Odluci, jer je Zakon o deviznom poslovanju tada stupio na snagu, i tada je prvi put bilo dozvoljeno prebijanje. Poslovi koji su obavljeni pre tog datuma neophodno je da se prvo izvrši registracija kreditnog odnosa pa nakon toga da se uradi prebijanje. pozdrav

      • CAPRIOLODOO
        Apr 25, 2013 @ 08:54:51

        hvala najlepse, to mi je i bila nedoumica. mislila sam da se uopste ne moze izvrsiti prebijanje za poslove koji su bili pre 17.05.2011.
        srdacan pozdrav

  55. CAPRIOLODOO
    Apr 24, 2013 @ 15:15:34

    Postovana Biljana,
    kada sam bila na seminaru 27.06.2012. na kojem je predavac bila gdja Snezana Djuric Radulovic – tada nacelnik odeljenja za neposrednu kontrolu deviznog inspektorata, postavila sam pitanje kako se tretira roba koja se nalazi u carinskom magacinu ( c7), jer sam trebala da uradim prebijanje, i ona je tada odgovorila da roba koja je u c7 moze da bude predmet prebijanja i da se takva roba tretira kao “nasa” iako nije ocarinjena. Samim tim sam zakljucila da ne treba ni da je prijavljujem kao kreditni posao kod NBS. Kako mi skoro svu robu najpre smestamo u carinski magacin i carinimo je deo po deo, malo mi je nelogicno da svaki taj ostatak koji nije ocarinjen prijavljujem kao kreditni posao kod NBS. A videla sam da ste Vi upravo to savetovali u jednom od komentara. Srdacan pozdrav

    • Biljana Trifunović
      Apr 24, 2013 @ 20:30:00

      Poštovana Vesna, mislim da ste skroz pogrešno rotumačili neki od mojih kometara ili tekstova na blogu, da se ostatak robe smeštene na C7 registrujete kao kreditni posao. Uz dužno poštovanje prema gospođi Radulović moram vam reći sledeće.
      Prema Carinskom zakonu, roba smeštena u carinski magacin na C/ nije vaša roba. Rok za držanje robe u carinskom magacinu nije ograničen, može da boravi godinama ako se ne radi o lako kvarljivoj robi ili robi sa rokom trajanja /lekovi, hrana…./. Roba postaje vaša kada se ocarini, kada dobijete C4 i carinski račun. Od datuma carinskog računa broji se 365 dana za plaćanje ili registraciju kreditnog odnosa.
      Roba koja je smeštena u carinski magacin nije predmet registracije kreditnog odnosa, koji će te broj JCI da upišete?
      Svakako je došlo do zabune, možda je neko drugi rekao da možete da uradite registraciju kreditnog odnosa dok se roba nalazi na C7, ja sigurno ne.
      Pozdravljam vas i želim vam sve najbolje

  56. CAPRIOLODOO
    Apr 25, 2013 @ 08:52:06

    Postovana Biljana, izvinjavam se sto nisam navela da mi uglavnom robu avansno placamo. e takva roba -avansno placena, kad se smesti u carinski magacin pa se ne ocarini u roku od god dana (ili deo robe ) bi trebalo da se prijavljuje kao keditni posao jel tako ? i ne moze da se vrsi prebijanje dok se ne ocarini ?

    • Biljana Trifunović
      Apr 25, 2013 @ 20:39:56

      Poštovana Vesan, u slučaju kada robu avansno platite i ne ocarinite je u roku od godinu dana onda prijavljujete kreditni odnos za dati avans a ne za robu koja se nalazi u carinskom magacinu. Prebijanje, tačno je definisano kada može, a to da je posao realizovan što znači da ste vi došli u posed robe ocarinili je i platili carinu. Pozdrav

  57. CAPRIOLODOO
    Apr 26, 2013 @ 08:51:53

    zahvaljujem na odgovoru, i srdacan pozdrav

  58. banini
    Apr 29, 2013 @ 10:45:08

    Poštovana Biljana, zanima me sledeća situacija. Osnovali smo (zavisno) pravno lice u Sloveniji sa 100% vlasništvom. Koje su naše obaveze prema nadležnim državnim organima u smislu izveštavanja o rezultatima poslovanja tog zavisnog pravnog lica?
    Srdačan pozdrav

    • Biljana Trifunović
      May 07, 2013 @ 11:20:14

      Poštovana Tanja,
      prvo da vam čestirtam praznik HRISTOS VASKRESE!
      Što se tiče zavisnog preduzeća u Sloveniji, ili bilo gde pravilo je isto. Imate oabezu da:
      1. APR dostvite konsolidovani finansijski izveštaj;
      2. Svaka tri meseca NBS trebate da dostavljate DI-2 obrazac – izveštaj o kapitalu i promenama na kapitalu, i kada ih nema, izveštaj se dostavlja;
      Pozdravljam vas i želim vam sve najbolje.

  59. Dragica Bozinovic
    May 06, 2013 @ 12:21:16

    Postovana Biljana,
    pre svega Hristos Voskrese… nadam se da ste se odmorili za praznike, jer mi u trgovini kao sto znate najvise radimo u tom periodu .Potrebno nam je tumacenje Zakona o radu koji stiti trudnice, naime da li trudnicama koje su otvorile bolovanje, a Ugovor im je na određeno npr. do 31.05.2013. MORA da se produži Ugovor po novim izmenama Zakona o radu, dok traje porodiljsko odstustvo..Pozdrav…

    • Biljana Trifunović
      May 07, 2013 @ 11:27:45

      Dragice, vaistinu Vaskrese. Sve najbolje tebi i tvojoj porodici kao i kolektivu želim.
      Što se tiče trudnice, prema zakonu ugovor treba da se produži dok traje porodiljsko odsustvo. Pozdrav

  60. jasmina77
    May 07, 2013 @ 14:54:33

    Poštovana Biljana,
    sve pohvale za blog, izuzetno je zanimljiv. Biću slobodna da predložim temu, u nadi se će i drugima biti interesantna. Da li bi mogli u nekom narednom tekstu da pišete o transfernim cenama i povezanim licima s obzirom na izmene Zakon o porezu na dobit koje se primenjuju od početka 2013. godine, a gde se proširuje kategorija povezanih lica? Posebno bi me zanimao tretman zakupa nepokretnosti / pokretnosti ukoliko je zakupodavac osnivač ili neko od zaposlenih i varijante zakupa bez naknade i sa naknadom.
    Hvala unapred i srdačan pozdrav

    • Biljana Trifunović
      May 09, 2013 @ 13:01:28

      Poštovana Jasmina, zahvaljujem vam se na predlogu i ideji, svakako će u nekom periodu doći na red i transsferne ce, kao i porez na dobit. Što se tiče poreza na dobit o teme sam već pisala, ali ove teme su neiscrpne i može se o njima pisati bez prestanka.
      Što se tiče zakupa pokretnih i nepokretnih stvari o tome imate na blogu. Jedino kada se radi o zakupu bez nadoknade, Uprava Prihoda ne poznaje i ne priznaje tu kategoriju, i o tome je bilo reči u tim tekstovima. Ako dajete bez nadoknade, trebalo bi da utvrdite kolika bi za tu nepokretnost ili pokretnu stvar trebala da bude tržišna cena zakupa i na nju da platite porez. Imate o tome na blogu. Pozdravljam vas i sve najbolje

      • jasmina77
        May 11, 2013 @ 23:05:24

        Poštovana Biljana,
        hvala na odgovoru. Samo malo da pojasnim, pitanje tretmana zakupa se odnosio na transferne cene. Sačekaću Vaš tekst na tu temu, kada Vam bude u planu da je obrađujete.
        Srdačan pozdrav,

  61. Dragica Bozinovic
    May 09, 2013 @ 10:30:41

    Poštovana Biljana,
    imam pitanje, koliko je potrebno minimalno da se napiše rok za davanje Upozorenja pred otkaz, koliko treba da se ostavi zaposlenom da se popravi, mesec dana, ili 3 meseca?
    Hvala puno,
    Srdačan pozdrav

    • Biljana Trifunović
      May 09, 2013 @ 12:57:46

      Poštovana Dragice,
      upozorenje pred otkaz i sam otkazni rok zavisi od dva momenta, prvo broj godina staža radnika s kojim niste zadovoljni i drugo, vaš Pravilnik o radu gde ste predvideli dužinu otkaznog roka i presudan je ugovor o radu koji imate sa radnikom. Sve ovo imate u vašim internim dokumentima. Normalno je da bude mesec dana otkazni rok, ali ako se radi o starijem radniku može i tri. Pozdravljam ves i sve najbolje

  62. jellena
    May 10, 2013 @ 08:43:24

    Postovana Biljana!
    Izvezena je scenografija za predstavu u inostranstvo jos 2009.g. Firma koja je organizovala citav projekat nije u celosti platila iznos a ista vise i ne postoji. Ostao je dug koji nemamo od koga da naplatimo. Iako sam upozoravla odgovorne da nesto ucine, nista se ne preduzima. Sta bi trebalo da uradim da zatvorim ovo potrazivanje?
    Takodje bih zamolila da mi odgovorite, da li smo u obavezi da Agenciji za sprecavanje pranja novca i ft, dostavljamo izvestaje iako nismo uocili nepravilnosti? Hvala

    • Biljana Trifunović
      May 10, 2013 @ 12:46:33

      Poštovana Jellena,
      s obzirom da niste tužili ino partnera, da se niste prijavili u stečajnu masu prilikom gašenja te ino firme, imate jedinu mogućnost da donesete ODLUKU o otpisu potraživanja, i da prilikom sastavljanja PB -1 obrasca za 2013 iskažete taj otpis na koji će te obračunati porez. Ali to u stvari i nije neki porez vi za iznos potraživanja umanjujete dobit, jer sumu koju otpišete vama je trošak. Pa ako umanjite dobit recimo za 1.000.000 dinara na ime otpisa potraživanja, a iskazana dobit je 9.000.000 dinara, porez će te obračunati na 10.000.000 kao da i niste uradili otpis.
      Pretpostavljam da ste ovo potraživanje registrovali kao kreditni odnos kod NBS, a ako niste, uradite to odma. Nakon donošenja Odluke o otpisu, u narednom periodu kada budete radili registraciju kreditnog odnosa stavićete da je potraživanje 0 /nula/ i u rubrici NAPOMENA stavite Odruka o otpisu, broj i datum odluke i tako će te ceo posao zatvoriti kod NBS, i nećete imati nikakvih problema.
      Što se tiče Izveštaja Upravi za sprečavanje pranje novca, bez obzira što nema nikakvih nepravilnost dužni ste da podnesete izveštaj, pod uslovom da je vaša firma obveznik /knjigovodstvena agencija/ i da je to od vas agencija tražila, ukoliko niste dobili nikakav dopis od Uprave onda ništa.
      Pozdrav

  63. vera2212
    May 14, 2013 @ 17:09:06

    Poštovana Biljana,
    pošto sam,kao i većina knjigovodja, zbunjena novim propisima vezanim za popunjavanje
    rednog broja 008 PPPDV obrasca,molim Vas za pomoć,a radi se o fakturama koje se odnose na troškove u zakupljenom poslovnom prostoru(na pr.računi za telefonske usluge ili struju)koji glase na zakupodavca(fizičko lice).Da li se ti računi unose u KPR i u obrazac PPPDV?

    pozdrav i hvala

    • Biljana Trifunović
      May 14, 2013 @ 21:46:32

      Poštovana Vera,
      imate tu u komentarima, niste jedini koji ste u dilemi, ali i telefoni i el. energija, i reprezentacija, i svi drugi računi na koje nemate pravo na odbitni PDV ulaze u osnovicu 008.
      Pozdrav

  64. PePaPrase
    May 15, 2013 @ 09:40:26

    Postovana, vlasnica preduzeca je i direktor, jedina uposljena, otvorila je bolovanje radi odrzavanja trudnoce 15.04.2013, 30 dana ide na teret firme do 14.05.2013. Molim vas recite mi da li treba ili ne da uposli drugog radnika kao direktora (i da li se ta promena treba registrovati u APR) da bi ostvarila pravo na bolovanje, a kasnije i na porodiljsko odsustvo u trajanju od 365 dana.
    Ako ste u mogucnosti molim vas odgovorite mi hitno sta da radim.
    Pozdrav!!!

    • Dejan Trifunović
      May 16, 2013 @ 10:30:28

      Poštovani, vlasnica, direktor i jedina zaposlena u preduzeću, može ostvariti pravo na refundaciju bolovanja za održavanje trudnoće, a kasnije i porodiljsko, bez obaveze da zaposli drugo lice, sa pravom zastupanja i sve to registruje kod APR-a. Razlika između privrednog društva i preduzetnika je u tome, što preduzetnik može da privremeno odjavi radnju, za vreme trajanja bočovanja, a privredno društvo ne može da se privremeno odjavi ili zamrzne delatnost. Potrebno je da se redovno obračunava i isplaćuje bolovanje, i nakon overe obrazaca kod Uprave prihoda, da podnosite Fondu zdravstva obrasce za refundaciju.

      Pozdrav, Biljana Trifunović

  65. KUM3N
    May 15, 2013 @ 19:12:06

    Postovana Biljana,
    imam pitanje vezano za kompenzaciju, naime nase preduzece nabavlja robu od poljoprivrednog gazdinstva. Vlasnik poljoprivrednog gazdinstva bi nama davao svoje poljoprivredne proizvode za dalju prodaju , a od nas uzimao robu iz naseg tranzitnog magacina (ovaj magacin smo formirali za robu koja odmah ide od dobavljača prema našim kupcima, koji su takodje pravna lica, i ne prolazi kroz nase maloprodajne objekte nadam se da to nije sporno).Mi bi smo znači prebacili odredjenu robu u ovaj tranzitni magacin koju bi oni istog dana preuzeli. Da li možemo raditi kompenzaciju sa poljoprivrednim gazdinstvom? Da li postoje neke zakonske smetnje? U dilemi smo zato što je u pitanju poljoprivredno gazdinstvo.
    Hvala i srdačan pozdrav

    • Biljana Trifunović
      May 16, 2013 @ 09:58:47

      Poštovani, ukoliko se radi o registrovanom poljoprivrednom gazdinstvu,nemate nikakvih smetnji da uradite kompenzaciju. Veliki broj poljoprivrednih gazdinstava je i obveznik PDV. Svi imaju svoje tekuće račune ili štedne knjižice na koje uplaćujete PDV prilikom nabavke poljoprivrednih proizvoda. Što se tiče magacina veleprodaje ili kako ste rekli tranzitni, ni to nije problem, samo pogledajte da li imate u svojoj odluci ili ugovoru o osnivanju da li ste predvideli šifru trgovine na veliko, ukoliko niste, donesite odluku naknadno, da će te se pored trgovine na malo baviti i trgovinom na veliko. Pozdrav

  66. KUM3N
    May 16, 2013 @ 11:19:28

    Hvala Vam puno na brzom odgovoru. rešili ste nam dilemu. Mi poljoprivrednim gazdinstvima uplaćujemo na njihove tekuce racune, zato što gotovinom vise ne može. Hvala još jednom.

Ostavite komentar ili pitanje